Hogyan lehet tudni melyik befektetés fog szárnyalni? Hogyan határozza meg a VC a nyerőt a sokféle lehetőség közül? A befektetési ciklus melyik pontján tudja a VC, hogy a cég sikeres lesz vagy elbukik? Vannak-e unikornisok a magyar piacon, ami hozzájárul a piac túlértékeléséhez? - Eszter Elemér (HVCA), Halász Iván (Finext Startup), Sohajda Júlia (Vespucci Partners), Moderátor: Molnár András (Portfolion)
Eszter Elemér (HVCA) - Kis magyar VC anatómia.
A hazai VC szektor fiatal, még alig nagykorú. Bár a HVCA jövőre lesz 30 éves, de csak 10-15 éve erősödnek és intézményesülnek a magyar kockázati tőke iparág szereplői. Ilyen háttérrel világos, hogy ezekre a kérdésekre inkább Münchenben vagy San Franciscóban lehet az éret piaci szereplők válaszát megkapni. A saját receptem, sokat változott 10 év alatt, és ebben a sikereknek és a kozmikus bukásoknak is szerepe volt. Ma mélyen hiszek abban, hogy egy üzemszerűen, fegyelmezetten működő, adminisztratív és elemzői környezetben jó emberismerettel, és elsőrangú kapcsolati tőkével rendelkező befektetési managerek tudják megtalálni a csiszolatlan gyémántokat. Az a befektetés fog szárnyalni, ahol kellő erő van a csapatban ahhoz, hogy a piac és az élet extrém változásaihoz igazodva (Pl.: COVID), buldog kitartással dolgozva legyenek könnyedek és kreatívak. A siker kulcsa, hogy a VC feszes keretek között tartsa a céltársaságot és közben legyen szeme és nyitottsága felismerni a változtatás szükségességét. Általános hiányosságnak látom a magyar startup közegben a szisztematikus és egyben extrémül kreatív értékesítési és üzletfejlesztési erőforrásokat, vagyis ahol ez a kapacitás rendelkezésre áll, ott jók az esélyek.
Sohajda Júlia (Vespucci Partners)
Az első fontos pont, hogy meghatározzuk, hogy mi is a siker egy befektető számára. Általánosságban lehet mondani, hogy nyilván az, hogy az alap zárásáig minél nagyobb hozamot termeljenek, de azért vannak eltérések a különböző befektetők stratégiái és elvárásai között. Ez határozza meg hogy kinek mit jelent egy nyerő projekt.
Nálunk a Vespucci-nál ezt a célt, úgy kívánjuk elérni, hogy olyan „nyerő” projektekbe fektetünk, melyekben benne van a potenciál hogy segítségünkkel kilépjenek az USA piacra és ott, a magasabb értékelésű piacon vonjanak be következő körös finanszírozásokat, majd 5-7 éven belül el tudják adni egy nagy piaci szereplőnek a céget. Tehát fontos, hogy a siker nem azt jelenti, hogy olyan cégeket keresünk akik akár 30 évig is sikeresen tudnának működni. Hanem olyan projekteket keresünk, melyek jelenleg „forró” területeken tudnak újat mutatni és versenyképesek. És ezért tud rövidtávon magasra nőni az értékük és mi jó hozammal ki tudunk szállni. Itt azonban fontos, hogy a stratup alapítók célja is az exit kell hogy legyen, mert ha nem
az akkor nem arra fogják kormányozni a céget.
Ennek a befektetési tézisnek megfelelően nálunk 3 fő alap kritériumnak kell teljesülnie, hogy a projekt érdekes legyen számunkra. Az egyik, hogy skálázható legyen, a második hogy az USA piacon is benne legyen a versenyelőny és a növekedés lehetősége. És ebből következik a harmadik kritérium, hogy szerintünk ahhoz hogy egy startup az USA piacon versenyképes tudjon lenni innen a CEE régióból indulva, fontos, hogy legyen egy erős innovatív IP-ja, technológiája, amely ad neki egy előnyt. Tehát mi például nem hiszünk a platformokban és különösebb innováció nélküli applikációk amerikai sikerében, úgy hogy innen indul a cég. A marketing és user szerzés területén sokkal erősebbek az amerikai startupperek és ha könnyen másolható egy app, akkor nagy valószínűséggel fogja beelőzni egy amerikai versenytárs.
Ha egy startup átmegy nálunk a 3 fő szűrőn, akkor jön a részletesebb megvizsgálása. Nekem ezen a ponton két fontos dolog van egy startup pitchben. Az egyik a hozam potenciál a projektben, melyet meghatároz az elérhető piac nagysága, a startup kompetitív előnye a versenytársakhoz képest, és az ezek által meghatározható exit lehetőség a projektben. Mint pénzügyi befektető engem csak akkor érdekel továbbiakban egy projekt, ha látom hogy egyáltalán potenciál szintjén nagy hozammal kecsegtet.
Majd ezek után jön a másik fontos dolog a pitchben, a csapat. Mert egy dolog a potenciál a projektben, más dolog hogy az milyen mértékben lesz megvalósítva. És ez egy az egyben a csapaton múlik. Mi tulajdonképpen egy lehetőségbe és emberekbe fektetünk. Szeretem látni, amikor a csapatot összetartó kohézió élőben is átjön és szenvedélyesen pitchelnek. Számomra akkor „jó” egy üzleti pitch, ha látom, hogy az ügy számukra is fontos, lelkesednek és teljes mértékben elhivatottak a startup sikere iránt. Előny ha a csapat átesett már nehézségeken, mert akkor bizonyították hogy képesek megugrani akadályokat együtt.
Talán ezt a legnehezebb dolog előre megjósolni, előre felmérni, hogy mely csapatok lesznek képesek minden soron következő akadályt megugrani. Kik lesznek képesek megvalósítani az alap ötletükből a legnagyobb potenciálú kimenetelt. Ezt szerintem leginkább akkor látja meg a befektetési ciklus során egy befektető, ha valamely nehézség kerül a startup útjába. Ekkor derül ki igazán, hogy ezt hogy kezeli a csapat. Erre jó példa volt most például a Covid és hogy erre hogy reagáltak a csapatok.